추천기사

케데헌 속 그 그림, 알고 보니 김유경 민화 명인의 손끝에서 재탄생!

이미지
애니메이션 ‘ 케데헌 ’ 속 일월오봉도 , 김유경 작가의 붓끝에서 현대 민화로 되살아나다 .   K-POP 애니메이션 ‘ 케이팝 데몬헌터스 (K-Pop Demon Hunters, 이하 케데헌 )’ 속 장면으로 전 세계의 시선을 끌었던 전통 회화 ‘ 일월오봉도 ( 日月五峰圖 )’ 가 민화 명인 김유경 작가의 붓끝에서 현대적 예술로 재탄생했다 .   김유경 ( 호 : 금비채 ) 작가는 지난 3 일부터 9 일까지 서울 강서구 겸재정선미술관 3 층에서 초대 개인전 『日月五峰圖 – 빛과 기운을 담다』를 열고 있다 . 이번 전시는 한국현대민화연구소 ( 대표 김용권 ) 가 기획하고 , 애니메이션 ‘ 케데헌 ’ 에 등장했던 상징적 이미지 ‘ 일월오봉도 ’ 를 현대적 감각으로 재해석한 작품들로 구성돼 국내외 관심을 모으고 있다 .   [김유경 작가의 현대적 재해석이 담긴 '일월오봉도'. 청색 배경이 전통성을 강조한다.] 전통의 상징을 K- 컬처로 … 민화 명인의 ' 재해석 '   ‘일월오봉도’는 조선시대 궁궐 어좌 뒤를 장식하던 그림으로 , 임금의 권위와 나라의 안녕을 상징했다 . 해와 달 , 다섯 봉우리 , 소나무 , 폭포 등 자연의 요소를 담은 이 전통 회화를 김 작가는 " 각자의 삶을 비추는 빛과 시련을 품은 산맥 , 푸른 청춘과 이어지는 미래 " 로 풀어냈다 .   [금빛 배경으로 재구성된 김유경 작가의 작품. 전통적 요소에 현대적 감성을 더했다.] 김 작가는 전통 청색 배경은 물론 , 선묘만으로 표현한 형식 , 현대적으로 재해석한 형식 등 다양한 방식으로 ‘ 일월오봉도 ’ 를 구성해냈다 . 작품들은 단순히 과거의 민화 재현을 넘어 , 오늘의 삶과 연결되는 ‘ 빛을 잇는 작업 ’ 으로 다시 태어났다 .   케데헌 팬이라면 주목 … 전통 속에 숨겨진 세계관   ‘ Golden’ 뮤직비디오를 통해 전통 예술에 관심을 갖게 된 MZ 세대에...

“The Iconic Kedeheon Image, Revealed: Reimagined by Minhwa Grand Master Kim Yu-kyung!”

Animation “Kedeheon” Brings the Ilwol-obongdo to Life—Reimagined in Contemporary Minhwa by Artist Kim Yu-kyung

The traditional court painting Ilwol-obongdo (日月五峰圖, “Sun, Moon, and Five Peaks”), which drew worldwide attention in a scene from the K-pop animation K-Pop Demon Hunters (hereafter, “Kedeheon”), has been reborn as contemporary art under the brush of master minhwa artist Kim Yu-kyung.

Artist Kim Yu-kyung (pen name: Geumbichae) is holding an invited solo exhibition, “日月五峰圖 – Carrying Light and Vital Energy,” from the 3rd to the 9th at the 3rd floor of the Gyeomjae Jeongseon Art Museum in Gangseo-gu, Seoul. Planned by the Korea Institute of Contemporary Minhwa Studies (Director: Kim Yong-gwon), the exhibition presents works that reinterpret the iconic Ilwol-obongdo image featured in “Kedeheon” through a contemporary lens, drawing keen interest at home and abroad.

[Kim Yu-kyung’s contemporary reinterpretation of Ilwol-obongdo. The blue ground underscores the work’s traditional character.]

A Symbol of Tradition as K-Culture… A Master’s Reinterpretation

Ilwol-obongdo is the screen painting that traditionally stood behind the royal throne in Joseon-era palaces, symbolizing royal authority and the well-being of the state. Depicting natural elements such as the sun and moon, five mountain peaks, pines, and waterfalls, Kim reimagines this classical imagery as “light that illuminates each person’s life, a mountain range holding our trials, and the blue of youth unfolding toward the future.”

[Kim’s work reconfigured with a gold ground. Traditional motifs are infused with a modern sensibility.]

Kim explores multiple formats for Ilwol-obongdo: maintaining the traditional blue background; works rendered solely in line (seonmyo); and modernized compositions. Far from mere replication of the past, these pieces become “work that carries light,” reconnecting tradition with contemporary life.

A Must-See for Kedeheon Fans… A World-Building Hidden in Tradition

For Gen Z viewers who came to traditional art through the “Golden” music video, this exhibition offers more than aesthetic appreciation—it opens a window onto cultural interpretation. The fusion of digital content and traditional painting, and the linkage between a global animation and Korean minhwa, reveal both the contemporaneity and the future potential of minhwa.

First Solo Show Since Master Designation… The Artist’s Philosophy on View

Kim Yu-kyung inherits the artistic lineage of the towering minhwa figure, painter Lee Jeong-dong (art name Songcheon), and in 2024 was officially designated a “Korea Grand Master of Modern Minhwa.” Beyond domestic exhibitions, she has shown in Italy, Russia, and Osaka, Japan, helping to bring minhwa to a worldwide audience.

This exhibition is Kim’s first solo show since receiving her master designation, and it is all the more meaningful as a moment to celebrate shared growth with the students of the Geumbichae Minhwa Education & Research Studio.

“Minhwa Is a Window That Holds Today’s Hopes”

“The moment the sun rises and light suffuses the painting, I feel a rapture as if the image were breathing,” Kim says. “I hope that energy will reach the viewers.” She adds, “With the humility of taking one step back before tradition, I have approached minhwa not as simply an old picture, but as a window that carries today’s wishes and hopes.”

A tradition-laden painting meets animation, and that emotion returns once more to the canvas of real life. Kim Yu-kyung’s exhibition demonstrates that minhwa does not remain in the past; it breathes as a living art in dialogue with K-culture today.


By Jaeseong Park, Staff Reporter
Seoul — Sept. 7, 2025 (KST)

댓글

인기 기사

서울시교육청, 2024년부터 모든 학교 대상 인성교육 개편 실시

케데헌 속 그 그림, 알고 보니 김유경 민화 명인의 손끝에서 재탄생!

경기교육가족은 365일 24시간 언제든 상담 가능! 인공지능 챗봇 민원 서비스 운영 개시

경기도교육청, 2024 학교 학부모회 운영 사례 ‘나눠드림(Dream)’ 공모

교육 본질 회복 위해 대입 개혁 나선다... 교사들, '교육 환경 개선 시급

경기인성교육 봄·봄·봄 프로젝트 실천 중심 인성교육을 위한 새로운 도전

경기도교육청, 학교폭력제로 향한 우리의 움직임

경기도교육청에 경기교육가족을 초대합니다! ‘참공감! 문화가 있는 날’ 행사 개최

서울시교육청, 서울 1호 지역연계형 늘봄학교 운영 시작